Ak, du kære gamle peseta: 25 år siden den sidste mønt blev slået ...
Skrevet af Torben Wilkenschildt, man, 22/06/2026 - 06:42
Penge & Forbrug | AMIGOS
Mønten der forsvandt, men aldrig blev glemt: Millioner ligger stadig gemt i skufferne
Den 19. juni 2001 stoppede maskinerne hos den spanske mønt- og frimærkefabrik. Efter 130 år som Spaniens omdrejningspunkt for handel og økonomi, blev den allersidste peseta-mønt præget. I år er det præcis et kvart århundrede siden, at Spanien tog det første afgørende og symbolske skridt mod et endegyldigt farvel til den elskede valuta for i stedet at gøre plads til euroen.
Læs også om, hvor meget dyrere hverdagen er blevet på 25 år.
Kan måske også interessere dig
Spansk inflation holdes i skak
Sommerferien bliver dog dyrere: Flybilletter og hoteller og brændstof presser inflationen op.
Fornem spansk pris til Christina Koch - Håb for bugspytkirtelkræft - Madrids Formel 1-bane præsenteret
Kort og godt om lidt af hvert i tekst, billeder og video …
Flere store oplevelser i Alcalá la Real (II)
Et besøg i det ædle Alcalá la Real vil gøre stort indtryk på dig.
Kommentarer
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.










.jpg)








